Afgelopen activiteiten

Bijeenkomst Samen naar School in Amsterdam

Arnolda, Suzanne Teutenberg en Fatima Ouahou tijdens de bijeenkomst

Een Samen naar School klas is een aangepaste klas voor kinderen met een beperking binnen een gewone basisschool. In hun eigen klas krijgen ze onderwijs op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. Waar mogelijk sluiten ze aan bij de reguliere les en verder doen ze gewoon mee de met de andere leerlingen, zoals tijdens het kringgesprek, de muziekles, het speelkwartier, eten & drinken en voorlezen.
Wat in 2015 begon met een paar losse klassen, is een landelijke beweging aan het worden. Er zijn inmiddels zo’n 31 Samen naar School klassen gerealiseerd, verspreid door heel Nederland. Het is de hoogste tijd voor een Samen naar School klas in het primair onderwijs in Amsterdam!

Stichting Malak is, met ondersteuning van NSGK, een initiatief gestart om dit op de korte termijn te realiseren.
Op dinsdagavond 2 April 2019 van 19 tot 21 uur organiseerden wij een informatie bijeenkomst voor ouders en/of verzorgers van een enkel,- of meervoudig beperkt kind in de leeftijd van 2 tot 12 jaar.

Welkomstwoord door Joke Visser, expertise centrum Samen naar School van NSGK
Introductie van intiatiefnemers, Fatima Ouahou en Suzan Teutenberg
Filmpje over Samen naar School van NSGK
Lezing over Samen naar School met ervaringen uit de praktijk op de Parcival school
Vragen en antwoorden ronde
Afronding om 21 uur

Conferentie ‘Marokkaanse vrouwen in Amsterdam-Noord op weg naar de toekomst’

Viering 50 jaar Marokkaanse arbeidsmigratie in Nederland

Donderdag 4 juli 2019
Inloop 15:30 – Afsluiting 21:00
Muziekschool Amsterdam Noord

Op 14 mei 2019 was het een halve eeuw geleden dat Nederland en Marokko een wervingsverdrag ondertekenden waarin de Marokkaanse arbeidsmigratie naar Nederland officieel werd geregeld.
In het licht van deze historische gebeurtenis hebben we o.a. een tentoonstelling samengesteld. In ‘Halve Eeuw Marokkaanse Migratie, een gedeelde geschiedenis’ staat deze reizende tentoonstelling centraal. Hierin wordt de geschiedenis verteld aan de hand van verhalen en foto’s van Marokkaanse migranten en hun nakomelingen.

We hebben het maximum aantal aanmeldingen bereikt. Je kan je helaas niet meer aanmelden voor deze conferentie.

De conferentie Marokkaanse vrouwen op weg naar de toekomst wordt gefinancierd door Stadsdeel Amsterdam Noord, Gemeente Amsterdam en Fonds voor Noord.

P R O G R A M M A

15.30 uur Inloop en ontvangst met muziek Dakka Marrakkchia van Saida El mostaqbal, Marokkaanse thee en koekjes

16.30 uur        Myriam Sahraoui, cultureel ondernemer/programmamaker: dagvoorzitter

16.35 uur        Opening door Fatima Ouahou, Oprichter en Voorzitter Stichting Malak en

Opening namens stadsdeel Noord

16.45 uur        Panel 1: Historische terugblik: gezinshereniging, inburgering en rechtspositie

• Rahma El Mouden, Marokkaanse onderneemster en schrijfster
  • Vrouwen uit eerste generatie aan het woord, bewoners Noord
  • Ellie van den Brom, advocaat en lid werkgroep Mudawwanah
  • Edien Bartels, onderzoeker Vrije Universiteit en lid werkgroep Mudawwanah

17.55 uur        Fragment uit de TV serie “Groeten uit Holland” en gesprek over jezelf tonen in de openbaarheid in Nederland en participeren met twee praktijkvoorbeelden Farida en Aicha

18.00 uur        Intermezzo met Marokkaanse hapjes: Modeshow Marokkaanse Kaftan door Made by Khadija, Diversity Model Agency (DMA) i.s.m. Stichting Malak

18.30 uur        Panel 2: Toekomstperspectieven en Zelforganisaties Noord

• Fatima Ouahou, Stichting Malak
  • Jamila Elkouaa, voormalig Voorzitter Stichting Amani
  • Samaar Shalaan, Vrouwenbazaar

19.20 uur        Eermoment Vrouwen die hebben bijgedragen aan de huidige positie en ontwikkeling van de Marokkaanse vrouw

19.30 uur        Signeren boek RAHMA “De WEG NAAR MIJN VRIJHEID”

19.30 uur        Diner en netwerken, verzorgd door Catering El Hamama

21.00 uur        Afsluiting

Cursus Grip op Geld najaar 2019

Training “Ik ontmoet mij” – lichaamsgerichte training voor (migranten)vrouwen

Stichting Malak organiseert in samenwerking met Adelheid Zina de training “Ik ontmoet mij”.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IOM-Malak-Zina-_page-0001-1-724x1024.jpg